Домініканський собор


Домініканський собор, тепер греко-католицька церква Святої Євхаристії – велична архітектурна пам’ятка пізнього бароко з оригінальним скульптурним оздобленням.

Монастир домініканів на цьому місці заснували ще у XIII столітті на прохання дружини українського князя Лева Даниловича, угорської принцеси Констанції, яка була католичкою і на чужині тужила за своєю вірою. Від XV і до середини XVIII століття тут стояв костел, збудований у готичному стилі.


У цьому костелі і на площі перед ним 1559 року розігралася справжня війна за наречену з використанням артилерії і всіх тонкощів військової стратегії. Магнат Лукаш Ґурка добивався видачі з монастиря своєї, які він уважав, законної дружини – найбагатшої спадкоємиці Речі Посполитої, Гальшки Острозької, яка заховалася за стінами домініканського монастиря. Під час військових дій на декілька тижнів припинилася вся торгівля у Львові, а роздратований король наказав припинити війну. Врешті було перерізано водотяг, що вів до монастиря, і таким чином облога закінчилася: Гальшку видали Лукашеві.      
 
Через аварійний стан готичний домініканський костел розібрали 1748 року. Новий храм, який нагадує костел святого Карла у Відні, у 1748-1764 роках спорудили за проектом військового інженера, генерала артилерії Яна де Вітта у пізньобароковому стилі. У ті часи існувала добра традиція зберігати від попередньої знищеної споруди усе цінне, що тільки можна було зберегти. До наших часів у південній частині храму можна оглянути алебастровий надгробок XVI століття – пам’ять про старовинний готичний костел, який зник ще 260 років тому.

 
Всередині храму низка надгробків, найцінніший з яких – надгробок графині Дунін-Борковської роботи всесвітньовідомого данського скульптора Бертеля Торвальдсена (1816 рік). Львівську школу скульпторів репрезентує пам’ятник губернаторові Галичини Гауеру роботи Шімзера (1824 рік). 1880 року тут поставлено пам’ятник знаменитому польському художникові Артурові Ґротґеру  роботи скульптора Гадомського.

За радянських часів храм Божого Тіла закрили і тут, як у багатьох інших львівських церквах, влаштували склад, а 1970 року відкрили Музей релігії та атеїзму і встановили у середині храму підвішений під куполом маятник Фуко, який своїм відхиленням підтверджував процес обертання Землі. У музеї працював кінолекторій, де читали лекції на атеїстичні теми і демонстрували атеїстичні науково-популярні фільми.
 


З 90-х років Домініканський собор став греко-католицьким храмом Святої Євхаристії, особливо популярним серед львівської інтелігентної і національно свідомої молоді.


7 фактів про Домініканський монастир і костел (Храм Пресвятої Євхаристії):

1. Львівський хроніст XVII ст.. Бартоломей Зіморович у свому творі «Leopolis Triplex» під 1270 р. повідомляє про прибуття домініканців до Львова у складі почту угорської принцеси Констанції, дружина князя Лева Даниловича. Ймовірно, що домініканці не мали свого монастиря, а винаймали у місті будинок для проживання і правили служби у костелах Івана Хрестителя та Марії Сніжної.

2. Вже сам монастир Божого Тіла постав у межах міських мурів після захоплення Львова Казимиром Великим і розбудові нового міста вже на магдебурзькому праві.

3. За однією з версій, монастир та костел домініканців були зведені на місці старого православного храму Свв. Петра і Павла. Про це повідомляв польський домініканець Мартин Ґруневеґ у XVII ст.

4. Станом на 1674 р. монастир Божого Тіла володів 11 селами та ще у 4 мав свої частини. У 1790 р. монастир став власником села Жовтанці. Таким чином монастиреві належали села Бірки Домініканські, Костеїв, Зарудці, Зашків, Завадів, Тарнавка, Черепин, Давидів, Кротошин, Жовтанці, частина Рокитні, Криниці, Сідлиська, Ушковичів, Желехова, Білки Шляхецької.

5. У 1818 р. при монастирі було відкрито школу з німецькою мовою викладання, яка діє до сьогодні як Львівська спеціалізована середня школа № 8 з поглибленим вивченням німецької мови. Серед відомих випускників школи – Маркіян Шашкевич, Каспар Вайґель, Станіслав Лем.

6. У 1946 р. львівський домініканський монастир Божого Тіла було закрито, а ченці виїхали до Гданська, куди вивезли монастирський архів та бібліотеку.

7. На музейній карті Львова у 1973 р. з’явився Львівський музей історії релігії, і був одним із двох музеїв історії релігії у СРСР (ще один знаходився у Ленінграді (Санкт-Петербург, Російська Федерація). Музей було розташовано у приміщенні костелу та монастиря Божого Тіла ордену домініканців. Зараз музей – єдина установа в Україні, що висвітлює історію світових і національних релігій та діяльність церковних організацій.

скачать dle 11.1смотреть фильмы бесплатно
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail:
Код:
Кликните на изображение чтобы обновить код, если он неразборчив
Введіть код:
НАШІ ЕКСКУРСІЇ
   Якщо подрожувати з Києва дніпропетровською трасою до Кременчука, чи далі на південь, недалеко за широким гирлом Сули, що є кордоном Черкаської та Полтавської областей, радив би зробити невеличку зупинку в селі Іванівка Семенівського району. Знаходиться село трохи в Продовження
  Вся серія “Львів непопсовий” завдячує двом моїм відкриттям, вже згаданому раніше будинку на Жовківській рогатці та атракції, про яку піде мова сьогодні. Що цікаво, свого часу, побачивши зображення цієї ренесансної вежі у Романа Бречка чи то на малюнку у першому виданні Продовження
 Пробій — один з небагатьох карпатських водоспадів, до якого не треба далеко їхати: знаходиться він у самому серці м. Яремче. Дорогою на яремчанський ярмарок ви обов’язково пройдете вузьким мостом, під яким гуде Пробій – чи не найповноводнійший Продовження